Direktlänk till inlägg 4 juni 2015

Republik eller Monarki ?

Av Inge Gullinger. - 4 juni 2015 20:57

                                                 

                                          Detta blir kvällens blogginlägg.

När det gäller "Republik eller Monarki" Har jag själv varit delad i den frågan och på senaste tiden har jag dessutom varit mer för tanken på en folklig modern republik.

En folkvald statschef så som tiderna talar för...

 

När jag senast i går via "you tube" tittadeen dokumentärserie - Kampen om kronan, del 12 "En kung utan makt" så började jag genast att tänka om. Det hela började med när vår kung skulle hålla tal, till minne och att hedra offren i tsunamikatastrofen.

Detta hölls i den "blå salen" i Stockholmsstadshus år 2005.

Konungen berättade om att när han som barn miste sin förälder och kände med dom barn som nu mist sin eller båda två...

 

I dokumentären frågade man sig om, varför kungahuset fortfarande har så starkt stöd av folket. 

Förklaringen i detta kan jag faktiskt hålla med om, nämligen att det kan vara så att i dessa tider av politisk förändring då partier byter skepnad, valfläsk, röstfiske och

vad jag själv tycker "sticka kniven i ryggen på varandra och hoppa i sandlådan"

Då kan det faktiskt vara tryggt att vända sig till något som står över allt detta och uppfattas av många som både genuint och trovärdigt och som varat i många hundra år.

(Menar inte att vi ska överlåta makten till kungahuset)

 

Vi skall givetvis inte glömma vår historia med tyrannerna, Gustav Vasa, Karl IX, Karl XII och alla dessa som hemsökt detta land. 

 

Karl IX borde man göra en skräckfilm om, han var ju värst av alla Vasa sönerna och mer värre än Gustav Vasa själv.

 

När jag tänker på Republik så kan jag inte låta bli att tänka på "korruption"

Det svider lite när man tänker på det ordet. Feta senatorer som sitter i sina lyxvillor och tar emot mutor från olika företag.

 


Skulle faktiskt inte förvåna mig om det sker mutor i riksdagen.

Människor är ju bara människor, Politiker är ju inte mer än andra.

Klart att det finns rötägg!

 

Kan faktiskt vara så att ett demokratisk kungarike (som detta nog tåls att kallas) är det rätta.

 

Inge G.

 

 


 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inge Gullinger. - Torsdag 22 feb 23:50

Sömnen uteblir med sin frånvaro, grubblerier på varför? hur? när? varför igen ...och så vidare.   Ta en tung klubba och klubba min skalle , skapa en kort minnesförlust för nattens fridsfula timmar ,.. drömma klart om lyckliga stunder, slänga sten...

Av Inge Gullinger. - Fredag 2 feb 18:24

En naturskön dröm, sann och för evigt inristad i mitt minne, ditt naturliga leende lyser lika klart som dina vackra blå ögon, ditt väsen är lika solklar som tussen solstrålar, du är älskad och alltid närvarande runt omkring mig, en skön natur en vack...

Av Inge Gullinger. - Tisdag 2 jan 21:08

Genom många dagar och många nätter finns du i mina tankar, ibland kan jag sova men oftast ej, ibland kan jag tänka på annat men sällan ej, bakom min nätthina ser jag dig, i mitt minne hör jag dig, varje ord är sann, varje ton är grann.      ...

Av Inge Gullinger. - 11 december 2023 19:45

I dom klaraste drömmar, ditt jag sällan når finner jag det omöjliga möjliga, att styra över mina klaraste drömmar, där är jag både huvudrollsinnehavaren och självaste regissören, välkommen till min drömiska värld.  ...

Av Inge Gullinger. - 10 december 2023 20:39

Du är otroligt fin, en vacker blomma som man kan älska i en evighet!     ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards