Direktlänk till inlägg 11 november 2012

Om Julen.

Av Inge Gullinger. - 11 november 2012 15:13

Tiden går verkligen framåt med storm steg. Snart är det 1a advent och det betyder att vi närmar oss jul och nyår.   Känner inte så mycket för den gamla julen som man var när man var liten. Julgranen och adventstjäran samt krubban är inte längre viktig och inte en lika stor självklarhet.

 

Julen rent historisk är också intressant då den ursprungliga julen den 21 december var den hedniska julen.

När kristendomen blev mer vanlig så övertogs julen och man gjorde istället sin kristna variant.

 

Idag lever vi i informationstiden och är inte längre beroende och fångna i religiösa tankemönster, vi har mer eller mindre gjort om julen till en  familjens högtid. där den egna familjen är den centrala punkten i själva julfirandet.

 

Jag har sedan några år tillbaka firat julen tillsammans med mina två syskon, där vi haft en mera enklare och familjär sammankomst där julgranen och adventstjäran, Jesus krubban inte varit någon stor självklarhet.

 

Faktiskt så firar vissa svenska muslimer julen men bara i ett familjärt syfte, så som julen mer eller mindre firas idag i så många svenska hem.

 

//Inge Gullinger.

 

 

 

 

                                               Vem har rätten till Julen?????

 

 


Innan hade jag funderingarna på vem som har rätten till julen ?? Kristendomen eller hedendomen ??

Vi i norden är ju dom ända som fortsatt benämna denna högtid efter dess namn även om innebörden fått en mer kristen variant.  Mitt svar är nog dok ganska enkelt - Ingen bär direkt någon äganderätt till julen eftersom den har ständigt varit i utveckling  från en hedniskt firande till en kristen och nu har själva den egna familjen blivit den centrala innebörden i  julfirandet.

 

 
 
Gammelsmurfen

Gammelsmurfen

11 november 2012 17:17

Personligen tycker jag att julklappar är bara fånigt. Varför ge vuxna människor presenter för att det är jul.... Torde ju ha att göra med de vise männen, men eftersom det kristna numera är borttaget är det för mig ÄNNU mer självklart att julklappar är onödigt!!
Däremot är jag så pass gammal att jag gärna har julkrubba och "julevangelium" den dagen. Skulle gärna åka på julbön också, får se om tillfälle till detta bjudes

http://gammelsmurfen.bloggagratis.se

Inge Gullinger.

27 september 2013 19:58

Jag håller med dig. Kommer inte ihåg vad jag skrev men jag anser nog att Julklappar är till för att glädja barnen. Vi vuxna uppskattar faktiskt mer sällskapet och den goda julmaten sedan någon god nubbe efteråt.... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Inge Gullinger. - Torsdag 22 feb 23:50

Sömnen uteblir med sin frånvaro, grubblerier på varför? hur? när? varför igen ...och så vidare.   Ta en tung klubba och klubba min skalle , skapa en kort minnesförlust för nattens fridsfula timmar ,.. drömma klart om lyckliga stunder, slänga sten...

Av Inge Gullinger. - Fredag 2 feb 18:24

En naturskön dröm, sann och för evigt inristad i mitt minne, ditt naturliga leende lyser lika klart som dina vackra blå ögon, ditt väsen är lika solklar som tussen solstrålar, du är älskad och alltid närvarande runt omkring mig, en skön natur en vack...

Av Inge Gullinger. - Tisdag 2 jan 21:08

Genom många dagar och många nätter finns du i mina tankar, ibland kan jag sova men oftast ej, ibland kan jag tänka på annat men sällan ej, bakom min nätthina ser jag dig, i mitt minne hör jag dig, varje ord är sann, varje ton är grann.      ...

Av Inge Gullinger. - 11 december 2023 19:45

I dom klaraste drömmar, ditt jag sällan når finner jag det omöjliga möjliga, att styra över mina klaraste drömmar, där är jag både huvudrollsinnehavaren och självaste regissören, välkommen till min drömiska värld.  ...

Av Inge Gullinger. - 10 december 2023 20:39

Du är otroligt fin, en vacker blomma som man kan älska i en evighet!     ...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards